Metoda inițială de realizare a programelor de formare profesională la CRFPA Vâlcea se baza pe metoda
DACUM, practicată cu rezultate remarcabile, de peste 40 ani, în SUA, Canada şi în alte regiuni ale lumii.
În principiu, DACUM sau Developing A CurriculUM porneşte de la premiza că cei mai buni meseriaşi ştiu cel mai bine ceea ce trebuie să ştie un muncitor în meseria lui. De aceea, metoda acordă o importanţă maximă analizei meseriilor şi profesiilor de către cei mai buni meseriaşi.
În urma analizei rezultă o diagramă a meseriei cu responsabilităţi, sarcini, subsarcini şi paşi care trebuie însuşiţi pentru a ajunge la performanţă, la un standard al cunoştinţelor şi abilităţilor care serveşte pentru: elaborarea materialelor didactice şi a modulelor de instruire, dezvoltarea testelor de competenţă, consilierea şi recrutarea cursanţilor, evaluarea necesităţilor de grup şi individuale de instruire, evaluarea performanţelor persoanelor formate s.a. DACUM asigură astfel flexibilitatea pregătirii, evaluarea pe parcurs şi evaluarea finală creând în acelaşi timp premizele necesare pentru scurtarea duratei formării prin echivalarea cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite anterior.
Pentru asigurarea activităţilor de instruire, teoretică şi practică, au fost pregătiţi
70 de instructori cu sprijinul experţilor canadieni de la
ACCC (Asociaţia Colegiilor Comunitare din Canada).
Întregul proces de instruire teoretică şi practică a fost conceput pe baza unor diagrame profesionale (tip standard), în sistem modular care asigură flexibilitatea şi adaptabilitatea formării la nevoile adulţilor. Sistemul modular permite personalizarea formării, prin adaptare la nevoile fiecărui cursant şi reluarea procesului până la însuşirea deplină a cunoştinţelor prevăzute în programele de formare.
Pentru perfecţionarea permanentă a procesului de instruire teoretică şi practică a adulţilor CRFPA Vâlcea s-a implicat prin parteneriate active şi în alte proiecte vizând calitatea formării, evaluarea, certificarea şi recunoaşterea competenţelor dobândite pe căi formale şi non-formale, respectiv parteneriatul cu ECDL ROMÂNIA S.A. (ianuarie 2003), prin care CRFPA Vâlcea a devenit Centru de testare acreditat ECDL pentru obţinerea Permisului European de folosire a computerului cu recunoaştere în peste 160 de ţări. Această activitate s-a desfășurat până în ianuarie 2014.
De asemenea, CRFPA Vâlcea a fost implicat şi în realizarea unui alt proiect româno- canadian pentru Implementarea Sistemului de Evaluare şi Certificare pe baza Standardelor Ocupaţionale (OSAC) începând din luna iunie 2003.
Spre deosebire de sistemul clasic de formare care permite certificarea competenţelor numai după absolvirea unui curs de calificare, a unei şcoli profesionale, a unui liceu de specialitate s.a, noul sistem implementat în baza acestui proiect (OSAC) permite certificarea tuturor persoanelor care pot face dovada, pe baza unei baterii coerente de teste profesionale, că
au deprins pe căi clasice sau neconvenţionale aptitudinile, competenţele, abilităţile şi cunoştinţele care le permit practicarea cu succes a meseriei.